Lockdown.. Nog steeds. We moeten er maar het beste van maken. Daarom heeft de skvr besloten om de lessen online te laten plaats vinden (ook omdat ze anders in de knel komen met de daarop volgende cursus). Iedere docent mag zijn eigen invulling geven aan de lessen. Sommigen kiezen ervoor om een schriftelijke uitleg te geven. Anderen kiezen er weer voor om een stappenplan met foto’s te maken.
Omdat de ouders al genoeg in de weer zijn met online school, thuiswerken van de kinderen en daarnaast hun eigen werk nog moeten doen, heb ik ervoor gekozen om online filmpjes te maken. Een van de redenen is dat er kinderen in mijn klassen zitten die nog niet zelfstandig (goed) kunnen lezen. Op deze manier worden de ouders zo min mogelijk extra belast.
In de filmpjes wordt getoond welke materialen we nodig hebben (en wat je ervoor in de plaats kan nemen als je iets niet in huis hebt). Stap voor stap wordt uit gelegd hoe je met de opdracht aan de slag kan gaan.
Om toch iets van een groepsgevoel te vormen, heb ik een padlet aan gemaakt waar iedereen elkaars werk kan bekijken. Hier kan ik ook feedback geven op het gemaakte werk van de kinderen.
De eerste echte officiĆ«le online les gaat over het maken van emoji’s. Want iedereen heeft wel een mening over de lockdown. Wat is hun gevoel erbij? Uiteraard staat het hen ook vrij om een willekeurige emoji te ontwerpen. Bij deze les is het medium waarmee de opdracht gemaakt wordt, helemaal vrij. Hier hebben de leerlingen dan ook goed gebruik van gemaakt. Hierbij de resultaten.