Voor dit project ben ik benaderd om de workshops voor de kleuterklassen te verzorgen. De opdracht wordt gekoppeld aan 2 klassieke muziekstukken welke de leerlingen zullen beluisteren. De muziek zal live ten gehore worden gebracht door Iris Broska (piano) en Sandra v/d Brand (zang).
De kleuters krijgen 2 verschillende muziekstukken te horen. Beiden stukken klinken totaal verschillend. Ze zullen dus verschillende emoties en gedachten teweeg brengen bij de kinderen.
Er wordt begonnen met Hans en Grietje van Engelbert Humperdinck, gevolgd door Zaïde van Berlioz.
Beide fragmenten hebben gemeen dat het over dromen gaat. Dit word dan ook het uitgangspunt van mijn workshop.
Hans en Grietje dromen dat ze weer thuis zijn. En Zaïde droomt dat ze in het kasteel van Alladin woont. Stel je voor dat jij net zoals Zaïde ook over een sprookje droomt. Wat gebeurt er dan in jouw sprookjesdroom? Kan je vliegen? Heb je Rapunzel haar? Ben je een zeemeermin of een piraat? Woon je in een kasteel?
Om deze opdracht verder uit te werken, maken we gebruik van vetkrijtjes en toverwater. Ehh.. aquarelverf (niet doorvertellen he?) De kinderen zijn door het dolle heen als ze horen dat we vandaag gaan toveren. Ze vinden het dan ook magisch dat de achtergrond aan het eind goud met glitters wordt, maar hun tekening er niet achter verdwijnt. (Helaas zijn de glitters niet goed op de foto’s te zien, maar gelukkig wel beter in het echt).