Dit jaar ben ik opnieuw betrokken bij de driedaagse workshop kunst, wetenschap en techniek van de Thomas More.
Na 2 jaar aan de slag te zijn gegaan met handpoppen, word de workshop vernieuwd. Er word afgestapt van het thema ‘poppentheater’. Dit word vervangen door het thema ‘in beweging’.
Er word gevraagd of ik samen met een collega aan de slag wil met de mobiles van Alexander Calder.
Samen bereiden we de inhoud van de workshop voor. Maar uiteindelijk hebben we allebei onze eigen klas en mogen we een eigen planning aan houden. In grote lijnen komen onze workshops dus overeen, maar deze geven we beiden onze eigen invulling.
Net zoals voorgaande jaren gaan de studenten 3 dagen aan de slag met de workshop. Dit keer maken ze dus een mobile.
De studenten werken tijdens dit project in groepen. Deze eerste ochtend starten ze met het geven van een presentatie. Deze is gebaseerd op een kunstenaar welke mobiles maakt. Vervolgens doen ze materiaalonderzoek. Welke verbindingstechnieken zijn er mogelijk met de verschillende materialen? Daarna gaan de studenten een schets maken en een prototype uit werken. Dit prototype wordt uiteindelijk om gezet in een mobile van ongeveer 1×1 meter.
Een extra uitdaging voor een deel van mijn klas, is dat er tijdens onze workshop ook een extern bezoek aan een basisschool voor hen op de planning staat. Roostertechnisch niet heel handig. Ze hebben dus officieel minder tijd te besteden aan het KW&T project dan andere studenten. Dit compenseren de studenten door aan het eind van de dag langer te blijven en de volgende ochtend eerder te starten.
Uiteindelijk zijn alle werkgroepen op tijd klaar en weten ze een prachtig eindresultaat te tonen. Dit gebeurt door middel van een expositie van alle eerstejaars studenten.
Tijdens deze expositie zijn de resultaten van de volgende workshops te bekijken:
– Animatie
– Marionetten
– Schimmenspel
– Mobiles